آموزش فن بيان و سخنوري آموزش فن بيان و سخنوري .

آموزش فن بيان و سخنوري

بهترين راهكارهاي مديريت توليد

مديريت توليد
 

اين مقاله با موضوع مديريت توليد تعاريفي از مديريت توليد ، شرح وظايف مدير توليد و همچنين نقش مديريت توليد در افزايش كسب و كار و رشد و ارتقاي سازمان را شرح مي دهد.به بررسي نقش مديريت توليد در سازمان و ارتباط آن با ساير بخش ها مورد بررسي قرار مي گيرد.

مديريت توليد يعني فرآيند برنامه ريزي ، هدايت ، كنترل و ساماندهي فعاليت هاي درحال انجام در يك شركت جهت توليد منابع ورودي به فرآورده.
مديريت توليد يك فعاليت درون سازماني است كه وظيفه آن پيش بيني، برنامه ريزي، بازاريابي در بخش فروش و خدمات مي باشد. يك مدير توليد بايد در مورد تحليل بازار و ويژگي هاي محصول مسئوليت پذير باشد. كليه فرآيندي كه قرار است در سازمان انجام شود به نوعي با مدير توليد در ارتباط است. اوست كه مسئول نظم داخلي و خارجي سازمان و همچنين مسئول تمامي استراتژي هاي توليد به منظور پايين آوردن هزينه هاي اوليه سازمان مي باشد.

با توجه به اين شرايط مديريت توليد كاري نيست كه به صورت روتين انجام شود بلكه بايد به طور پيوسته درحال تحقيق و بررسي بوده تا بتواند هزينه هاي اوليه را كاهش داده و كيفيت مطلوب تر را عرضه نمايد. همچنين مي بايست پاسخگوي نيازهاي بازار نيز باشد و به سرعت خود را با تغييرات وفق داده تا از بازار رقابتي سازمان جا نمانند.

وظايف مديريت توليد

•    پيش بيني كالا و خدمات

 

پيش بيني

يك مدير توليد مي بايست در ارتباط با نياز بازار قادر باشد پيش بيني هاي لازم را انجام داده و جوابگوي نياز مشتريان باشد. پيش بيني بسيار حائز اهميت است زيرا رشد و بقاي شركت در دراز مدت به پيش بيني هاي دقيق مديريت توليد بستگي دارد. مديريت توليد از طريق انجام روش هاي كيفي پيش بيني ، ميزان فروش محصول، ميزان نياز مشتريان، خواسته مشتريان را به طور دقيق پيش بيني و سپس منابع لازم را براي آنها تخصيص مي دهد.

اين پيش بيني بايد به قدري دقيق صورت گيرد كه حتي اگر نياز بود مدير توليد به توسعه محصول اقدام كرده و بتواند با ايجاد يك خط توليد جديد نياز مشتريان در آينده را نيز پاسخگو باشد. بازار هميشه به طور نرمال به كار خود ادامه نمي دهد مديران توليد بايد از به مديريت ريسك تسلط كافي داشته باشد تا بتواند بحران را پيش بيني كرده و راه حل هاي اساسي براي آن ارائه دهد.

بازارهاي امروزي به سرعت تغيير كرده و نيازهاي افراد به دليل گسترش دانش و اطلاعات و وسايل ارتباطي به ميزان زيادي مشابه يكديگر شده است. با اين شرايط ما ديگر نميتوانيم كالايي را در حد بازار منطقه اي توليد كنيم بلكه بايد نياز قشر انبوهي از انسانها را درنظر بگيريم و در اين شرايط است كه كار مديريت توليد سازمان به چشم آمده و نشان ميدهد كه اين واحد در بازار كسب و كار چقدر ميتواند موفق باشد.

•    برنامه ريزي فرآيند توليد

 

برنامه ريزي

 

از وظايف مديريت توليد نظارت بر فرآيند طراحي و برنامه ريزي توليد مي باشد

فرآيند توليد شامل

o    توليد ايده نو

واحد مديريت توليد بايد بخشي رو براي توليد ايده هاي نو اختصاص دهد تا بتواند با توجه به تغييرات بازار سريعترين عملكرد را داشته باشد و يا اينكه در بازار رقابتي به عنوان پيشگام حركت كند

o    امكان پذيري

بررسي امكان پذيري ايده ها و همچنين استراتژي هاي سازمان از جمله ديگر وظايف مديريت توليد مي باشد. زيرا اگر قرار باشد امكان پذيري صورت نگيرد احتمال شكست به ميزان بسيار زيادي بالا ميرود.

o    طراحي فرآيند توليد

واحد مديريت توليد بايد بتوند تا ميتواند فرآيند توليد را كاهش داده و با اينكار مي تواند حتي هزينه هاي توليد را پايين بياورد. هرچه پيچيدگي توليد كاهش يابد زمان توليد نيز افزايش خواهد يافت و به اين شكل ميتوان در مدت زمان كمتري به تعداد بيشتري كالا و به سودآوري بيشتري دست پيدا كنيم.

o    طراحي كالا

توليد كالايي كه مطابق با ميل و نياز مشتري باشد براي بدست آوردن بازار بسيار حائز اهميت است. سازمان بايد بتواند كالايي را توليد كند كه خواسته هاي مشتريان را برطرف كند. از طرفي كالا بايد به گونه اي باشد كه استفاده از آن از پيچيدگي بالايي برخوردار نباشد و مخاطب را سردرگم نكند. كالا بايد طوري طراحي شود كه مخاطب بتواند به راحتي با آن ارتباط برقرار كرده و به بهترين شكل ممكن از آن استفاده كند.

o    تخصيص منابع

بايد با توجه به حجم توليدي كه در سازمان انجام ميشود. به هر بخش منابع آن تخصيص داده شود. تخصيص منابع يكي از مهمترين عوامل مي باشد، تا بتوانيم با توجه به منابع موجود مخصوصا در شرايط بحراني حداكثر سودآوري و توليد را داشته باشيم

o    مرحله بازاريابي محصول

بخش اعظم اين كار مربوط به وظايف مديريت بازاريابي و فروش مي باشد. كه مديريت توليد به عنوان همكار با اين واحد همكاري مي كند.

•    انتخاب روش مناسب

 

انتخاب روش

 

انتخاب روش مناسب توليد از تصميمات استراتژيك مديريت توليد مي باشد كه مي تواند شامل موارد زير باشد .

•    توليد پيوسته

در اين روش واحد توليدي براساس نوع محصول خود سازماندهي مي شوند. در اين توليد محصولات به صورت پيوسته و خطي توليد و به مشتريان ارائه مي شود

•    توليد فرآيندي

كه واحدهاي توليدي بر اساس نوع فرآيند ساماندهي مي شوند. يعني تمام واحدهايي كه عمليات فناورانه آنها مشابه است در يك جا جمع شده و يك واحد توليدي را تشكيل مي دهند

•    توليد گروهي

كه از تركيب توليد پيوسته و توليد فرآيندي تشكيل شده است. در اين روش هزينه تغيير ماشين آلات را نداريم ، سرعت كار افزايش يافته ، اما هزينه اوليه نيز افزايش مي يابد

•    توليد پروژه اي

كه در اين روش بر اساس سفارش خط توليد شروع به توليد يك محصول خاص مي كند. اين روش در سطح بزرگ انجام شده و ما اطلاعاتي از نياز مشتريان نداريم و كليه كارهاي توليد محصول پس از سفارش صورت مي پذيرد .مديريت توليد براي بهبود خدمات رساني و اطلاع از وضعيت بازار و مشتريان و پيش بيني آينده محصول و بازار مي توانند از سيستم مديريت ارتباط با مشتري (CRM) بهره برند.

در مقاله سيستم مديريت ارتباط با مشتري به آن اشاره شده است.

 

مديريت توليد
ارتباط مديريت توليد با ساير بخش ها

•    واحد تداركات

تداركات

واحد تداركات بايد كليه منابع موجود را در اختيار واحد توليد قرار دهد بنابراين مديريت توليد بايد به طور پيوسته گزارشات توليد خود را در اختيار واحد تداركات قرار دهد تا منابع لازم براي آن تخصيص داده شود

•    واحد اداري و كارگزيني

 

كارگزيني

واحد كارگزيني جهت تامين نيروي انساني واحدهاي سازمان از جمله واحد توليدي فعاليت دارد. به همين منظور ارتباط مديريت توليد و واحد كارگزيني جهت تامين نيروي انساني الزامي مي باشد

•    واحد مالي

 

واحد مالي

كه به برنامه ريزي مالي سازمان و هزينه هاي سازمان را مورد بررسي قرار مي دهد. مديريت توليد همواره براي بررسي و درخواست منابع مالي جهت توليد كالا و ارائه خدمات به مشتريان بايد با اين واحد در ارتباط باشد

•    واحد فروش

 

واحد فروش

ارتباط مستقيم مديريت توليد با واحد فروش منجر به آن خواهد شد كه نياز مشتريان به سرعت تشخيص داده شود و كالاي مورد نياز آنان در سريعترين شكل ممكن به مرحله توليد برسد. با اين كار سازمان سهم بيشتري از بازار را در اختيار خواهد گرفت

نتيجه گيري

مديريت توليد در يك سازمان نقش قلب سازمان را ايفا مي كند. واحد توليد مي بايست با ارتباط موثر خود با واحدهاي ديگر و برنامه ريزي هاي دقيق خود جهت توليد محصول، كالاي خود را به موقع به بازار تزريق كند و با اين كار براي سازمان سود و ارزش بيافريند.
مديريت توليد مي بايست به طور دوره اي گزارشات دقيق را در اختيار مديريت سازمان قرار دهد .مديريت سازمان با توجه به اهداف سازمان و برنامه هاي زمانبندي شده دستورات لازم را اتخاذ نمايند.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۰ تير ۱۳۹۶ساعت: ۰۲:۳۴:۲۴ توسط:صابر خليلي موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :