آموزش فن بيان و سخنوري آموزش فن بيان و سخنوري .

آموزش فن بيان و سخنوري

راز افزايش انضباط فردي با چند تكنيك ساده

 

مفهوم انضباط شخصي چيست؟ به گفته‌ي آلبرت هابرد مفهوم انضباط شخصي ، توانايي انجام كارهايي است كه بايد در وقت مناسب انجام دهيد و مديريت زمان را به كار ببريد، چه آن كارهايي را كه دوست داريد، چه نه. درواقع انضباط شخصي به فرد گوشزد مي‌كند كه تو موظفي كارهايي را در راستاي رسيدن به اهدافت انجام دهي، چه آن كارها را دوست داشته باشي، چه نداشته باشي.

مفهوم انضباط شخصي چيست؟

 

مفهوم انضباط شخصي

 

انضباط شخصي مجموعه  رفتارهايي است كه فرد براي خود معين مي كند و از آن تحت هر شرايطي پيروي مي كند تا به هدف خاصي كه در ذهن دارد برسد. با انضباط شخصي، بدون تلاش فراوان، مي توانيد راندمان خود را افزايش دهيد. اگر اصول انضباط شخصي را درست به كار بگيريد در زندگي خود پيشرفت خواهيد كرد و لذت بيشتري مي بريد.

معمولاً افراد دوست دارند بيشتر بخوابند و ديرتر بيدار شوند. براي اين افراد كه تقريباً ۸۰ درصد افراد را تشكيل مي‌دهند، بيدار شدن صبح زود قبل از طلوع آفتاب در حد مرگ سخت و دشوار است.

طبق بررسي‌هايي كه كرده‌ايم حتي همين افراد درصورتي‌ كه تحت شرايطي خاص قرار بگيرند، مي‌توانند بر اين مقاومت غلبه كنند و صبح زود از خواب بيدار شوند.

مثلاً اگر به اين افراد بگوييم: فردا ساعت ۶ صبح فلان جا باش تا مبلغ ۱۰۰ ميليون تومان به تو بدهيم، سعي مي‌كند به هر طريقي شده خود را در همان زمان به آنجا برساند.

تغييرات

 

چه چيزي تغيير كرد؟

آيا اين شخص همان كسي نيست كه به‌قول‌ معروف لنگ ظهر بيدار مي‌شد؟

چرا همان شخص است اما اولويت‌هاي او تغيير كرده است؛ يعني چه؟

يعني اين شخص تا قبل از اين پيشنهاد خوب و سودي كه با زود بيدار شدن مي‌برد، انگيزه‌اي براي صبح زود بيدار شدن نداشت اما، بعد از اين پيشنهاد وقتي مي‌داند سود بزرگي نصيبش خواهد شد اولويتش را تغيير مي‌دهد و به هر نحوي خود را با شرايط جديد وفق مي‌دهد.

بنابراين درك مفهوم انضباط شخصي  كار دشواري است و زماني كه به ارزش داشتن مفهوم انضباط شخصي پي مي‌بريم، اولويت‌هايمان تغيير مي‌كند.

 درواقع مي‌خواهم بگويم: مي‌توانيد با تغيير ديدگاهتان به موضوعي، عملكردتان را نسبت به آن تغيير دهيد.

 

اهميت داشتن انضباط شخصي در زندگي 

 

مفهوم انضباط شخصي

 

داشتن انضباط شخصي نه تنها افكار شما، بلكه افكار و  رفتار ديگران در قبال شما را نيز دگرگون مي‌كند.

 

وقتي منضبط تر هستيد، موقرتر، خوش برخوردتر و قابل اعتماد تر به نظر مي رسيد.

 

انضباط، تقريبا تمام جنبه هاي زندگي شما را تحت تاثير قرار مي دهد.

اگر فروشنده باشيد، فروشتان، اگر كارمند باشيد بهره وري اتان و اگر كارآفرين باشيد، بازدهي كسب و كار شما افزايش مي يابد.

 

اهميت داشتن مفهوم انضباط شخصي  زماني بسيار قابل‌ درك مي‌شود كه تصميم گرفته‌ايد كارهاي بزرگي انجام دهيد.

فردي كه هدفي در زندگي ندارد و در روزمرگي گرفتارشده و نمي داند هدف از زندگي چيست هيچ اهميتي براي داشتن نظم شخصي قائل نخواهد بود.

اين در صورتي است كه يك انسان هدفمند مي‌داند بدون درك مفهوم انضباط شخصي نمي‌توان به موفقيت رسيد.

انضباط شخصي در تمام زمينه‌هاي زندگي الزامي است. اين را كساني كه اهداف بزرگي دارند، بهتر درك مي‌كنند.

به گفته‌ي برايان تريسي : مفهوم انضباط شخصي پلي است بين هدف و دستاورد. درواقع بدون داشتن برنامه‌اي مشخص براي رسيدن به اهداف، هيچ موفقيتي در كار نخواهد بود.

 

انضباط شخصي براي چه كساني ضروري است؟

 

مفهوم انضباط شخصي

۱- افرادي كه كمبود وقت دارند.

۲- افرادي كه مي خواهند كارهاي مهم انجام دهند.

۳- داوطلبان كنكور در تمام مقاطع

 

 تمرين انضباط شخصي

 

 

با تهيه ي يك ليست، تمرين انضباط شخصي رو شروع كنيد. يك كاغذ برداريد و كارهايي را كه در آن روز بايد انجام دهيد بنويسيد. بهترين زمان براي تهيه اين ليست شب قبل از خواب است كه براي فردا برنامه ريزي كنيد. ضمير ناخودآگاه روي برنامه هاي شما كار مي كند و اغلب روز بعد با ايده هاي عالي از خواب بيدار مي شويد. اين ايده ها نقشه هاي شما براي انجام كارهاي روزمره شما مي شود.

اگر كارهاي خود را قبل از شروع بنويسيد، به شما كمك مي كند كه روي زندگي كنترل داشته باشيد و سريع تر به اهداف خود برسيد.

بايد ليستي از بايدها و نبايدها تهيه كنيد و روي آن كار كنيد و بر اساس اولويت بندي به انجام كارهاي ليست شده ي خود بپردازيد.

 

برنامه روزانه براي دستيابي به انضباط شخصي

 

مفهوم انضباط شخصي

 

 

زمان بيدار شدن از خواب

فعاليت هاي زمان بيداري

فعاليت بدني، تمركز روي تنفس و مديتيشن

تشكر، تصديق، و تائيد

انجام حداقل يكي از فعالت هاي روزانه

انجام فعاليتي به منظور نزديكتر كردن شما به هدفتان

گذراندن وقتي در كنار خانواده و كسانيكه دوستشان مي داريد

مطالعه

وقت آزاد

گزارش اتفاقات روزانه

قدرداني و سپاس

چند راهكار براي ايجاد انضباط شخصي

با مفهوم و اهميت انضباط شخصي آشنا شديد. در ادامه چند راهكار ساده و خلاصه جهت ايجاد و افزايش انضباط شخصي ارائه شده است.

اهدافتان چقدر براي شما ارزش دارد

 

 

اگر شما دلايل محكمي براي اهدافتان پيدا كنيد و به آنها اهميت بدهيد . انگيزه شما به حدي قوي خواهد شد كه اقدامات لازم براي رسيدن به اهدافتان را انجام خواهيد داد. براي مثال زماني كه تصميم ميگيريد براي داشتن اندامي مناسبتر مصرف شكر را قطع كنيد. اگر به اهميت داشتن اندامي زيبا و سالم فكر كنيد ديگر در مصرف شكر دچار عدم انضباط نمي شويد و قادر خواهيد بود كه به صورت منظم مصرف شكر را از برنامه غذايي خود حذف كنيد.

اهدافي كوچك و قابل دسترس را براي خود تعيين كنيد.

 

اين يك تمرين واقعا موثر است. شما در كنار  اهداف كلي و مهم در زندگي خود ميتوانيد اهدافي كوتاه مدت و در دسترس را نيز براي خود تعيين كرده و سپس تلاش كنيد كه به اين اهداف برسيد. براي مثال اگر شما قصد داريد كه دست به نوشتن كتابي مهم و پر فروش بزنيد. مي توانيد ابتدا با خود قرار بگذاريد كه هفته اي يك مقاله مفيد و جذاب بنويسيد. سپس براي اين هدف كوچكتر خود تلاش كنيد. با دستيابي به اين هدف نظم و انضباط شخصي شما براي رسيدن به اهداف بزرگتر بيشتر مي شود. ميتوان گفت كه رسيدن به هدف كوچك باعث افزايش اعتماد به نفس شما براي رسيدن به اهداف بزرگتر نيز مي شود

وقت خود را با دوستان با انضباطتان بگذرانيد

 

اگر وقت خود را در كنار دوستاني با انضباط بگذارانيد خواه يا نا خواه رفتار آنها در شما نيز تاثير خواهد گذاشت. ممكن است بعد از مدتي بدون اينكه خودتان نيز متوجه شويد، انسان با انضباط تري خواهيد شد. دوستان شما كه اين خصوصيت راداشته باشند افراد مثبتي هستند چرا كه انها اهميت انضباط شخصي را درك كرده و سعي مي كنند كه به آن دسترسي پيدا كنند. شما در چنين گروهي انگيزه و دلگرمي بسيار زيادي براي رسيدن به شادي و موفقيت با استفاده از انضباط شخصي به دست مي آوريد.

همه چيز در ذهن شما است.

 

ذهن شما جايي است كه تكليف شما براي موفقيت يا عدم موفقيت در رسيدن به اهدافتان مشخص مي شود. پس بهتر است مراقب دنياي بزرگي كه در ذهن خود داريد، باشيد. ذهن شما بايد در معرض پيامهاي مثبت قرار داشته باشد. مراقب باشيد كه چه چيز هايي مي خوانيد و چه چيز هايي مي بينيد. پس از خواندن، ديدن، شنيدن چيزايي كه باعث انتقال پيام هاي منفي به ذهن شما مي شود، خودداري كنيد. به دنبال چيزهايي باشيد كه پيامهايي انگيزشي و الهام بخش را به ذهن شما ميفرستند پيامهاي مثبتي كه در نهايت باعث افزايش انضباط شخصي شما در راه رسيدن به اهدافتان مي شود.

فكر كردن كافي است، زمان اقدام فرا رسيده

 

مواردي مانند موارد بالا به شما كمك خواهد كرد، كه انضباط شخصي را در زندگي خود ايجاد كنيد اما واقعيت اين است كه تا زماني كه شما اقدام نكرده و شروع به كار نكيد هيچ چيزي اتفاق نيافتاده است. اين شروع به كار و اقدامات عملي است كه رويا هاي شما را تبديل به واقعيت هاي ملموس ميكند. آنچه را كه واقعا مي خواهيد و دلايل اين خواسته را يادداشيت كنيد. حال زمان آن فرا رسيده كه شروع به برداشتن گام هاي عملي در راستاي رسيدن به اين اهداف كنيد. در آغاز راه با سختي هايي مواجه خواهيد شد اما اين نكته را فراموش نكنيد كه با انضباط شخصي و عادت كردن به انجام كارهاي لازم بعد از مدتي اين سختي براي شما تبديل به آساني خواهد شد.

نتيجه گيري 

مفهوم انضباط شخصي را نه به خاطر يك قانون مهم موفقيت بلكه به خاطر تأثير مثبتي كه روي شخصيتتان مي‌گذارد، ياد بگيريد و در زندگي بكار ببريد.

در ادامه ي مقالات مربوط به انضباط شخصي، بيشتر به اين موضوع خواهيم پرداخت.

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳ مرداد ۱۳۹۶ساعت: ۰۲:۲۲:۱۵ توسط:صابر خليلي موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :