آموزش فن بيان و سخنوري آموزش فن بيان و سخنوري .

آموزش فن بيان و سخنوري

بهترين بيزينس پلن خود را بنويسيد

 

بيزينس پلن : يا طرح كسب و كار يا طرح تجاري كه با نام هاي مختلفي شناخته مي شود يك سند مي باشد كه ،  شما را با تمام مواردي كه براي يك كارآفريني بدان احتياج داريد آشنا مي سازد ، شايد بهتر است بگوييم بيزينس پلن در واقع طرح مالي و عملياتي يك كسب و كار را در اختيار شما مي گذارد .بيزينس پلن همچنين بر تصميم گيري هاي شما به طرق مختلف ، تا سال هاي اوليه نظارت دارد . شايد بتوان گفت بيزينس پلن شباهت زيادي با نقشه ي راه دارد .

در اهميت يك بيزينس پلن خوب همين بس است كه يك طرح تجاري خوب مي تواند ، در موفقيت شما تاثير بسزايي گذاشته و تا حدودي موفقيت شما را تضمين خواهد كرد لذا داشتن يك بيزينس پلن مناسب مي تواند بسيار كمك كننده و موثر واقع شود . ما در اين پست يك بيزينس پلن طراحي شده را در اختيار شما قرار مي دهيم . اميدوارم كه از آن نهايت بهره را ببريد .

بيزينس پلن و بخش هاي مختلف آن

موضوع طرح

 

در اين بخش بايد موضوع طرح را بيان كنيم كه مي توانيد نمونه ي فرم آن را در فايل قرار داده شده مشاهده نماييد.

شرح كسب و كار

 

اين بخش شامل شرح توصيفي مي شود كه ، به ماهيت فعاليت اقتصادي و روش انجام آن مي پردازد .در اين بخش كالا يا خدماتي را كه قصد توليد آن را داريد شرح دهيد .علاوه بر اين در اين قسمت به شرح بازار هدف و مشتريان بالقوه ، نيز مي پردازيم بازار هدف خود را توصيف كرده و مشتريان رقابتي بودن محصول وساير موارد را به صورت كامل و جامع شرح مي دهيم . هم چنين در بخش شرح كسب و كار برنامه هاي خود را نيز بيان مي كنيم منظور از برنامه ها همان روش هاي عملي جهت دستيابي به اهداف تعيين شده مي باشد .
قيمت گذاري نيز جز مواردي است كه در بخش شرح كسب و كار بدان مي پردازيم : استراتزي خودمان را جهت تعيين قيمت نهايي محصولات بيان مي كنيم و همچنين هزينه هاي عمده اي كه در توليد محصولات متحمل مي شويم را بيان مي كنيم .

 منابع انساني

 

كارآفرين در تهيه طرح كسب وكار بايد نسبت به تهيه رزومه خود و افرادي كه با وي قصد ايجاد اين كسب و كار را دارند اقدام كند. اين بخش از طرح كسب و كار از اهميت ويژه‌اي برخوردار است زيرا ظرفيت و توانايي كارآفرين را در مراحل ايجاد و توسعه كسب و كار بيان مي‌دارد. اين بخش از اطلاعات بايد در دو محور اصلي فراهم گردد: 
۱ – سوابق كاري در زمينه‌هاي مرتبط با كسب و كار 
۲ – سوابق تحصيلي، آموزش و مهارت‌ها و پيش زمينه‌هاي فردي

تجهيزات مورد نياز

 

ليستي از تجهيزات مورد نياز خود را همراه با هزينه تهيه آنها فراهم آوريد.

سازمان(حقوقي)كسب و كار

 

 

 

 

چارچوب حقوقي كه براي كسب و كار خود برگزيده‌ايد و دلايل انتخاب آن را بيان نماييد.طبق تبصره ماده ۱۴۷ قانون مالياتها موسسه عبارت است از هر شخص حقيقي و يا حقوقي كه داراي دفاتر قانوني باشد.

در صورتي كه تصميم به ثبت يك شركت داريد بايد نوع آن شركت را مشخص نماييد( شركت با مسئوليت محدود – شركت سهامي- شركت تعاوني – شركت تضامني – شركت مختلط و . . . ). در صورتي كه شركت سهامي‌باشد ذكر ميزان سهام، ارزش هر سهم، چكيده سوابق سهامداران ، مديران ، سيستم مديريت اطلاعات و مجوزهاي مورد نياز نيز لازم است.

موقعيت ومحل استقرار

 

معيارهاي انتخاب محل استقرار كسب و كار خود را به دقت بيان كنيد. دسترسي به خريداران، تامين كنندگان، توزيع كنندگان، سرعت حمل و نقل كالا به بازار، هزينه مربوط به تهيه مكان (رهن، اجاره و يا خريد) از جمله مواردي است كه مي‌تو‌اند مورد اشاره قرار گيرد. برآورد هزينه تهيه مكان به صورت درصدي از فروش پيش بيني شده ساليانه مي‌تو‌اند به ارزش اين بخش از طرح كسب و كار بيفزايد.

طرح توليد (طرح عملياتي)

 

در صورتي كه كسب و كار مورد نظر توليدي(توليد كالا و خدمات) ‌باشد: اين بخش از طرح كسب و كار ضروري است. 
شرح كامل فرآيند توليد- Layout كارخانه و ماشين آلات- تجهيزات توليدي – تأسيسات – مواد خام – وسائل نقليه – نيروي انساني مورد نياز توليدي -تأمين كنندگان و سرمايه مورد نيازدر اين بخش مي‌آيد.

طرح بازاريابي

 

بررسي بازار و طرح بازاريابي، سرفصل حايز اهميتي در تهيه طرح كسب و كار مي‌باشد. هدف اين بخش متقاعد ساختن سرمايه‌گذاران و وام‌دهندگان است. در اين بخش از طرح كسب و كار نحوه رقابت در بازار – استراتژي كلي بازاريابي و فروش – جلب مشتري – طرحهاي تبليغي و ترويجي به همراه بودجه مورد نياز جهت آنها – فرآيند خريد و كنترل موجودي، نحوه ورود و خروج كالا و در حقيقت كليه امور مرتبط با قيمت گذاري ، توزيع ، تبليغات ، پيش‌بيني توليد و كنترلها مورد اشاره قرار مي‌گيرد.

طرح مالي

 

برنامه ريزي مالي بخش مهمي‌از طرح كسب و كار شماست. اين بخش از طرح كسب و كار مورد توجه سرمايه گذاران بالقوه و قرض‌دهندگان مي‌باشد.
دو مورد از مهمترين نتيجه‌هاي برنامه‌ريزي مالي، عبارت است از: 
 سود مورد انتظار و ريسك‌هاي مالي احتمالي 
منابع مالي مورد نياز براي اجراي طرح و زمان نياز به آنها و نحوه باز پرداخت

استراتژيها و طرح‌هاي توسعه

 

اين سرفصل از طرح كسب و كار در دو بخش تهيه مي‌گردد:

۱-چشم انداز رشد و توسعه در كسب و كار 
چه عواملي با گذشت زمان سبب موفقيت اين فعاليت اقتصادي خواهد شد؟ به منابع مالي در دراز مدت، طرحهاي مديريتي و تدابير خاص خود در اين زمينه اشاره كنيد.

خلاصه مديريتي

 

خلاصه مديريتي پس از اتمام طرح تجاري تهيه مي‌گردد و هدف از آن جلب توجه سرمايه‌گذاران بالقوه، وام‌دهندگان و مؤسسات اعتباري مي‌باشد. ابتدا تهيه كننده طرح بايد به اختصار مفهوم فعاليت اقتصادي مورد نظر را توصيف كند و سپس رويه‌ها و رشد بالقوه را در اين صنعت متذكر شود.

سپس با اشاره به فرصتهاي موجود، روش بازاريابي خود را ذكر نمايد و به برخي از نتايج مهم مالي كه ناشي از اعمال روش ذكر شده است اشاره كند. در حقيقت چكيده مطالب موجود در طرح كسب و كار در اين بخش آورده ميشود. 

دلايل نياز به نوشتن بيزينس پلن

 

نياز به نوشتن بيزينس پلن دلايلي گوناگون دارد در ادامه به صورت خلاصه و موردي برخي از دلايل مهم نياز به نوشتن بيزينس پلن ارائه شده است.

بيزينس پلن عامل مهمي براي افزايش سرمايه

 

تحقيقات انجام شده در اين زمينه نشان مي دهد كه با نوشتن بيزينس پلن جذب سرمايه به حد قابل توجهي افزايش خواهد يافت. در بسياري از موارد ديده مي شود كه توان جذب سرمايه در حضور يك بيزينس پلن مناسب به دو برابر افزايش يافته است. يك بيزينس پلن مناسب قادر است كه هدف از جذب سرمايه و اهداف مهم شركت شما را متعادل كند و يا به عبارت ديگر نوعي همخواني را بين آنها ايجاد كند.

بيزينس پلن و استفاده بهينه از توانايي ديگران

 

به طور معمول افراد به تنهايي يك كسب و كار جديد را راه اندازي نمي كنند و شريك يا يكي از نزديكان انها وجود دارد كه در مديريت و اداره كسب و كار جديد به آن ها كمك مي كند. بيزينس پلن به اين كمك ها جهت مي دهد. نوشتن بيزينس پلن به اطرافيان شما اين شاس را مي دهد كه بتوانند كمك بيشتري را به شما بدهند.

با نوشتن يك بيزينس پلن مناسب كمك هايي كه از طرف اطرافيان به شما مي شود هدفمند تر و موثرتر خواهد بود. به صورت كلي نوشتن يك بيزينس پلن مناسب به شما كمك مي كند تا از توانايي هاي افراد نزديك به خود بهترين استفاده ممكن را ببريد.

بيزينس پلن و دوري از اشتباهات بزرگ

 

نوشتن بيزينس پلن شما را در مسير درستي قرار مي دهد و از مرتكب شدن به اشتباهات برگ دور مي كند. فرض كند بعد از مدت طولاني متوجه شويد كه سرمايه شما براي راه اندازي يك كسب و كار جديد كافي نبوده است و نياز به سرمايه اوليه بيشتري داشته ايد. با نوشتن بيزينس پلن شما با چنين حالتب مواجه نخواهيد شد.

در مثالي ديگر ممكن است شما براي كسب و كار جديد خود نياز به شريكي ماهر و توانا داشته باشيد. با نوشتن بيزينس پلن شما از وجود اين نياز مطلع خواهيد شد و دچار اين اشتباه بزرگ نمي شويد كه بدون داشتن يك شريك توانا كسب و كار خود را شروع كنيد.

بيزينس پلن و دوري از تصميماتي بر اساس احساسات

 

زماني كه شما كسب و كار جديدي را شروع مي كنيد ممكن است در ابتداي راه به دليلي وجود تعداد بالاي ايده هاي نو و وجود انگيزه زياد در شما براي پيشرفت سريع دست به تصميمگيري بر اساس احساسات بزنيد.

شما ممكن است دست به اقداماتي بزنيد كه در واقعيت براي رسيدن به اهدافتان مفيد نباشند. وجود يك بيزينس پلن مناسب باعث مي شود كه در مورد كارهايي كه لازم است انجام شود به خوبي فكر كنيد و به دور از احساسات بدانيد چه كارهايي مي توتند شما را به اهدافتان نزديك كند.

با تشكر از توجه شما اميدواريم از مقاله  بيزينس پلن  لذت برده باشيد .

نتيجه گيري

 

در اين مقاله به معرفي اجزاي بيزينس پلن پرداخته ايم ، با استفاده از اين نكات مي توانيد قبل از راه اندازي يك كسب و كار راه هاي رسيدن به آن ، درصد موفقيت و درصد شكست را نيز مشخص كنيد ، نحوه سود دهي كسب و كار و ساير موضوعاتي كه به شما كمك مي كند تا در مسير كسب و كارتان موفق تر باشيد .


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲ مرداد ۱۳۹۶ساعت: ۰۳:۴۸:۱۹ توسط:صابر خليلي موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :