آموزش فن بيان و سخنوري آموزش فن بيان و سخنوري .

آموزش فن بيان و سخنوري

چگونه حافظه تصويري خود را تقويت كنيم

 

در اين مقاله به بيان روش هاي حافظه تصويري مي پردازيم.حافظه تصويري كمك مي كند تا بتوانيم اطلاعات را به سرعت به ذهن بسپاريم و زماني كه به آنها احتياج داريم با سرعت بالايي به خاطر بياوريم.روش صحيح مطالعه همين است كه باعث مي شود تا يك مطالعه ي لذت بخش داشته باشيم.بايد با نحوه ي عملكرد و زبان حافظه بيشتر آشنا شويد.براي اينكه به اين توانمندي برسيم نياز است كه با نحوه كاركرد حافظه ; نحوه كاركرد مغز ; نحوه كدگذاري حافظه (بيشتر كدگذاري از طريق حافظه ي تصويري مدنظر است) و اطلاعات آشنا شويد.

به طور كلي اطلاعات بر اساس سه عنصر در ذهن انسان قرار ميگيرند:

ريتم، تصوير ( حافظه تصويري ) و ارتباط

 

به طور مثال جدول ضرب را به اين دليل خوب ياد گرفتيم كه حالت ريتميك دارد يا تصور كنيد براي به خاطر آوردن كسي با استفاده از تصويري كه از قبل در ذهنمان داريم او را سريع ميشناسيم.در واقع اكثر اطلاعاتي كه در ذهن افراد ثبت مي شود بر اساس تصويري است كه از آن در ذهن دارند.از روش هاي تقويت حافظه مي توانيم براي يادگيري بهتر استفاده كنيم تا حافظه ي ما بسيار قدرتمند شده و به يك فرد استثنايي تبديل شويم.

آموزش تقويت حافظه به روش تصويرسازي

ابزارهاي كمك حافظه اي

 

حافظه تصويري

به ابزارهايي گفته مي شود كه با استفاده از آنها اطلاعات را خيلي راحت تر در ذهن ثبت و نگهداري كند و زماني هم كه لازم باشد به راحتي در دسترس قرار گيرد.سالها پيش يونانيان ابزارهايي را اختراع كردند كه به وسيله آنها اطلاعات راحت تر به ذهن مي سپردند سيستمي كه اين ابزارها در آن قرار داشت سيستم تدابير ياديار  ناميده مي شد.در اين مقاله به شرح اين سيستم مي پردازيم.

اولين و مهمترين نكته اي كه در سيستم حافظه بايد اهميت داده شود بحث تصوير سازي ذهني يا حافظه ي تصويري مي باشد .هر چه قدرت تصوير سازي در ذهنمان بيشتر باشد اطلاعات براي مدت طولاني تري در ذهنمان باقي مي مانند.

 

 قواعدي كه بايد درآموزش حافظه تصويري رعايت كرد:

بزرگ نمايي اجسام

 

تصاويري كه در ذهنتان مي بينيد يا بايد بينهايت بزرگ باشند يا بايد تعداد زيادي را شامل شوند.

تصور جسمي بي ربط

 

 

از تصويري كه در ذهن خود مي سازيد يك استفاده بي ربط انجام دهيد به طور مثال از يك خودكار تصويري بسازيد كه خودكار در حال پرواز كردن است.

 

تصوري طنز آميز

 

سعي كنيد تصويري كه در ذهن خود مي سازيد بسيار خنده دار باشد هر چقدر اين تصوير طنز گونه تر باشد ماندگاري آن در ذهن شما بيشتر است.

 

تصور رنگي

 

 

سعي كنيد تصويري كه مي سازيد رنگي باشد.اگر دقت كرده باشيد صفحه هاي كتاب چون رنگي نيست در حافظه ما نمي ماند ولي وقتي يك قسمتي از آن را با علامت زن رنگي مي كنيم در حافظه ما باقي مي ماند.

 

ارتباط موثر

 

 

اگر بخواهيم دسته اي از كلمات را به خاطر بسپاريم حتما بايد آنها را دوتادوتا وبا يك ارتباط موثر به خاطر بسپاريد.

 

داستان سرايي در ذهن

 

 

تصاوير را بايد در ذهنتان ببينيد نه اينكه با يك داستان سرايي اطلاعات را به ذهنتان بسپاريد.

قاعده كلي : مغز انسان چيزي به نام كلمه نمي شناسد آن چيزي كه مغز مي شناسد تصوير يا مجموعه اي از تصاوير مي باشد.

 

كارهايي كه انجام آن ميتواند به صورت كلي باعث تقويت حافظه و افزايش سرعت يادگيري شما مي شود حافظه هرگز نابود نمي شود. افراد پير و كساني كه به كندي حافظه دچار هستند نيز ميتوانند با پشتكار و شناخت نوع حافظه خويش به بازيافت آن بپردازند.

در ابتدا بهتر است كه به جاي يادداشت كردن نكات مختلف آنها را به ذهن خود بسپاريد و بعد از آن تلاش كنيد كه در مورد اين نكاتي كه در ذهن خود داريد با ديگران بحث كنيد. شايد دوست شما علاقه مند باشد كه شما توضيحاتي در مورد نقاشي هايي كه اخيراَ در يك نمايشگاه ديده ايد به او ارائه كنيد. اينچنين موقعيت هايي بسيار مناسب است تا شما بتوانيد ماهيچه هاي مغز خود را به كار بياندازيد.

احتمالاً براي شما هم جالب خواهد بود وقتي بفهميد كه چگونه اين امكان وجود دارد كه مسيرهاي عصبي جديد در مغز خود ايجاد كنيد. اين كار با انجام مداوم يك كار جديد امكان پذير است. براي شروع لازم است كه كارهايي را كه لازم است انجام دهيد به تعويق نياندازيد. اگر اين عادت در شما وجود دارد بهتر است براي شروع به سراغ انجام كاري برويد كه تمايلي به انجام آن نداريد. قسمتي از اين كار را انجام دهيد.

تشكيل مسير هاي عصبي جديد

 

 

 

انجام قسمتي از اين كار در واقع شما را در مسير تكميل آن كار قرار ميدهد و تشكيل مسير هاي عصبي جديد به تدريج درمغز شما آغاز ميشود. براي مثال اگر به خواندن و به خاطر سپردن اشعار تمايلي نداريد و چندين روز است كه اين كار را به تعويق انداخته ايد بهتر است اقدام به حفظ تنها دو بيت كنيد همين كار شما را در مسير تكميل نهايي اين كار قرار مي دهد و مسير هاي عصبي جديدي را در مغز شما ايجاد مي كند.

مغز شما هم مانند ساير عضلات بدنتان براي قويتر شدن احتياج به تمرين بيشتر دارد پس بهتر است به دنبال يادگيري كار ها و مهارت هاي جديدي باشيد. اگر تا به حال اقدام به يادگيري نواختن يك ساز و يا آموزش يك زبان جديد نكرده ايد شايد وقت ان باشد كه آنها را شروع كرده و با اين كار بزرگترين كمك را به حافظه خود كنيد.

پردازش اطلاعات و عملكرد مغز

 

 

اگر مي خواهيد به پردازش اطلاعات و عملكرد مغز خود كمكي كنيد بهتر است ورزش كردن را فراموش نكنيد چرا كه تنها ۲۰ دقيقه ورزش منظم در طول روز نه تنها باعث سلامت جسمي شما ميشود بلكه ميتواند قدرت پردازش اطلاعات و عملكرد مغز شما را نيز افزايش دهد. علاوه بر اينها ورزش كردن ميتواند روند تشكيل اتصالات عصبي جديد را در مغز شما تسريع كند. تغذيه شما نيز تاثير مستقيمي در انواع حافظه در مغز شما خواهد گذاشت. ماهي،ميوه ها و سبزيجات باعث بهبود عملكرد حافظه شما ميشوند فلاونول و انتي اكسيدان دو ماده اي هستند كه تاثير خيلي زيادي بر روي عملكرد مغز شما خواهند داشت اگر به دنبال ماده غذايي هستيد كه به مقدار بالا حاوي اين مواد باشد ما به شما شكلات تلخ را معرفي ميكنيم.

افراد برونگرا افكار خود را بهتر پردازش مي كنند. پس اگر به دنبال عملكر بهتري در مغز خود در مورد پردازش اطلاعات هستيد به شما پيشنهاد ميشود به دنبال برقراري ارتباطات معني دار در زندگي خود باشيد. هم صحبتي با كساني كه دوستشان داريد مانند خانواده و دوستان ميتواند به شما كمك كند كه پردازش افكار و اطلاعات  در مغز شما بهبود پيدا كند.

نتيجه

زبان مغز زبان تصاويراست نه كلمات؛تصاوير رنگي داروي تقويت حافظه هستند؛پس اگر مي خواهيم چيزي را به خاطر بسپاريم بايد تمركز حواس خود را از روي حفظ كردن داستان برداريم و سعي كنيم تمركز ذهن خود را روي تجسم  تصاوير بگذاريم.هرچقدر اين تصاوير با ايده هاي خلاقانه غيرمنطقي تر خنده دارتر و ملموس تر باشند حفظ و بازيابي آن آسان تر خواهد بود.

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۶ تير ۱۳۹۶ساعت: ۰۲:۲۱:۳۴ توسط:صابر خليلي موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :