آموزش فن بيان و سخنوري آموزش فن بيان و سخنوري .

آموزش فن بيان و سخنوري

تكنيك هايي ساده براي افزايش تمركز روي اهداف

 

تمركز روي هدف به خلق سريع آن كمك خواهد كرد.تمركز روي هدف يك ارتباط موثر با مديريت زمان دارد و انگيزه را زياد مي كند كه اين خود باعث بهره وري بيشتر مي شود.در اين يادداشت شما با ۱۰ توصيه براي رسيدن به اهداف آشنا مي شويد كه در صورتي كه رعايت شوند كمك زيادي به تمركز روي هدف و تحقق پيدا كردن هدف خواهند كرد. در ادامه نيز به شما گفته مي شود كه چگونه مي توانيد در زمان خستگي و فرسودگي نيز تمركز بر روي هدف را حفظ كنيد.

۱۰ توصيه براي تمركز روي هدف

 

۱-انعطاف پذير باشيد.

 

 

ممكن است موانع زيادي در را رسيدن به هدف داشته باشيد.مهم اين است كه براي رسيدن به هدفمان و تمركز ذهن روي آن نااميد نشويم و ثابت قدم باشيم و در واقع علت موفقيت انسانهاي قرن بيست و يك انعطاف پذيري آنها مي باشد.

۲-تمركز روي هدف،همت و پشتكار

 

اديسون نزديك ۱۰۹۰ اخترع را به نام خودشان ثبت كرد.

اين  دانشمند ميانگين تلاشي كه براي هر كدام از اين اختراعات كرده حدود ۱۰۰۰ مرتبه تلاش كرده است.

همت اگر سلسله باران شود          مور تواند كه سليمان شود 

يكي  از راه هاي تقويت پشتكار  تقسيم كردن هدف هاي كلي و بزرگ به اهداف كوچكتراست.

به طور مثال براي اينكه سرعت تند خواني خود را بالا ببريم بايد اول از كتاب هاي ساده تر و كم حجم تر استفاده كنيم و نسبت به پيشرفتمان آن را تغيير دهيم.

۳-ترس را كنار بگذاريد.

 

از اينكه در را رسيدن به هدف با مشكل مواجه شويد و به هيچ عنوان نترسيد.

 ۴-ياداشت كنيد.

 

يكي از راه هاي افزايش تمركز روي هدف مكتوب كردن آنها روي يك كاغذ و مواجه شدن با آن مي باشد.در واقع بايد با ترس ها مبارزه كرد تا اعتماد به نفس افزايش پيدا كند اگر از ترس ها فرار كنيد آن ترس بيشتر و بيشتر خواهد شد.

مثلا براي اينكه آتش را خاموش كنيد بايد به سمت آن حركت كنيد نه اينكه از آن فرار كنيد.پس آنها را نوشته و با انها مبارزه كنيد.

توماس اديسون وقتي براي روشن كردن لامپ ۱۰۰۰ بار با شكست مواجه شد تمام دانشمندان مي گفتند كه او ديوانه شده است اما او در پاسخ گفت من ۱۰۰۰ راه روشن نشدن لامپ را فهميدم و ۱۰۰۰ تجربه بدست آوردم.

  • اشتباه را بايد پذيرفت
  • از تجربه بدست آمده نتيجه گرفت و دوباره حركت كرد.

۵-داشتن اهداف بزرگ

 

اين باور را داشته باشيد كه زندگي قانون باور ها و لياقت ها مي باشد پس هيچگاه از داشتن اهداف بزرگ نترسيد.

بازدارنده هاي ذهنيمان براي رسيدن به هدفمان چيست؟

دو نوع بازدارنده ذهني

 

 

بازدارنده هاي بيروني

 

 

 

عواملي كه به محيط پيرامون مربوط  مي شود.يعني هر عاملي غير از خودتان مانع شما شود.

بازدارنده هاي دروني

 

 

كه افكار و عقايد و قوانين ما هستند كه مانع رسيدن به هدف مي شود.بايد ها و نبايد هاي ما مانع دروني هستند.بايد ها و نبايد ها همان قوانيني هستند كه شما خودتان آنها را وضع مي كنيد كه مانع حركت و كاهش انگيزه در شما مي شود.

بايد ها و نبايد هاي شما چيست؟ چه آسيبهايي به شما مي زند؟

چه ضرر هايي دارد؟

اگر آن بايد ها و نبايد ها را حذف كنيد چه كمكي به شما مي كند؟

برخي افراد فكر مي كنند كه اين بايد ها و نبايد ها در آنها ايجاد انگيزه مي كند ولي در واقع اين طور نيست.بايد ها و نبايد ها فقط شما را محدود و در شما ايجاد استرس و ترس مي كند. 

۶-تا جايي كه ممكن است ديگران را از  هدفتان با خبر نكنيد.

 

تمركز روي هدف چه مزايايي دارد؟

مگر كساني كه داراي انرژي مثبت هستند و شما را به سمت هدفتان ياري مي كنند. 

۷-با انرژي مثبت و شادي به سمت هدفتان حركت كنيد.

 

اين بدان معنا نيست كه براي رسيدن به هدف از لذت هاي زندگي چشم پوشي كنيم و وقتي به هدفمان رسيديم. براي مثال درآمد زيادي بدست آورديم سلامتي خود را از دست بدهيم.

۸-خودتان را تشويق كنيد.

 

تعيين كردن جايزه و تشويق براي خود در صورت رسيدن به هدف كه در شما ايجاد انگيزه مي كند.

۹-زندگينامه افراد موفق را مطالعه كنيد.

 

براي هر هدفي كه داريد دنبال كساني بگرديد كه قبل از شما به آن  دست پيدا كردند و در واقع آنها يك مرجع بي نظيري براي رسيدن به هدف خواهند بود.

۱۰-عبارات تأكيدي تعيين كنيد.

 

به طور مثال براي هدف خود يك تصوير ذهني بسازيد و يك اسم براي آن تعيين كنيد و اوقاتي از شبانه روز را به تكرار آن اسم بپردازيد.

اين عمل باعث مي شود كه هدف مورد نظر شما با تمام وجود همراه شما باشد و در واقع تمام اعضاي بدن شما به اين فكر باشد كه هدف شما تحقق پيدا كند.

تمركز بر روي هدف در زماني كه خسته و فرسوده شده ايد

براي شما هم پيش امده است كه بر روي هدف خود تمركز كرده ايد اما بعد از مدتي از آن خسته شده و شروع به كار ديگري كرده ايد موفقيت به عوامل مختلفي بستگي دارد اما يكي از مهم ترين انها ثابت قدم بودن است. كسي موفق خواهد شد كه تحمل سختي را  داشته باشد. قهرمانان ورزشي تنها كساني نيستند كه داراي استعداد، ژنتيك و امكانات هستند بلكه در كنار اين موارد عاملي كه باعث موفقيت ورزشكاران حرفه اي مي شود اين است كه انها سختي تمرينات تكراري را تحمل مي كنند. خستگي نمي تواند انها را از حركت در مسير رسيدن به اهدافشان باز دارد. فرقي نمي كند كه اهداف شما ورزشي باشد يا تحصيلي و يا مربوط به كسب و كارتان. تازماني كه شما براي رسيدن به هدفتان اشتياق داريد و اين اشتياق و انگيزه را حفظ كرده ايد شانس خوبي براي رسيدن به اهدافتان داريد.

رمز موفقيت افراد موفق

 

افراد موفق هم در طول مسير با خستگي و نا اميدي مواجه مي شوند اما چيزي كه آنها را از بقيه متمايز مي كند غلبه بر اين احساسات نا خوشايند است. خستگي و فرسودگي نمي تواند تمركز انها را از روي هدف منحرف كند. اما آنها چگونه مي توانند بر اين خستگي و فرسودگي غلبه كنند؟ واقعيت اين است كه هيچ قرص و فرمول جادويي در اين مورد وجود ندارد. تنها كاري كه اين افراد انجام مي دهند اين است كه اجازه نمي دهند خستگي و فرسودگي بر روي اعمالشان  تاثير بگذارد. انها از خود مقاومت نشان مي دهند. اين افراد در ميان تمامي خستگي ها و احساسات نا مطلوب باز هم كاري را كه براي رسيدن به اهدافشان لازم است را انجام مي دهند.

حركت به جلو در هر حالتي

 

اكثر افراد در زماني كه خسته نيستند و هنوز با مشكلات مواجه نشدند، دوست دارند به سمت اهدافشان حركت كنند اما مهم اينجاست زماني كه خستگي و نا ملايمات در مقابل انها قرار ميگيرد بتوانند باز هم به مسير خود ادامه بدهند. واقعيت اينجاست كه توانايي كار كردن و حركت به سوي هدف در زماني كه شما راحت نيستيد، كاهش مي يابد و اين وظيفه شما است كه بر روي هدف خود تمركز كنيد تا اين احساسات نا مطلوب بر روي اعمال شما تاثير نگذارد. حال سوال نهايي پيش مي آيد كه چگونه در چنين حالاتي بايد تمركز بر روي هدف را حفظ كرد.

علاقه رمز موفقيت

 

اگر مي خواهيد در طول مسير و در زمان خستگي و فرسودگي تمركز بر روي هدف شما از بين نرود بهترين روش اين است كه به كاري كه انجام مي دهيد علاقه داشته باشيد. براي مثال اگر مي خواهيد يك ورزشكار حرفه اي شويد بايد به طور كلي به روند تمرينات ورزشي علاقه داشته باشيد و اگر ميخواهيد يك نويسنده موفق باشيد بايد به روند نگارش علاقه پيدا كنيد. انجام كاري كه به ان علاقه داريد در زمان خستگي شما بسيار راحتتر خواهد بود.

به طور كلي بايد گفت كه اگر مي خواهيد خستگي و فرسودگي در يك كار باعث از بين بردن تمركز بر هدف در شما نشود بهترين كار اين است كه به روند آن كار علاقه داشته باشيد. بايد تلاش كنيد از خود شخصيتي بسازيد كه علاوه بر داشتن علاقه براي رسيدن به اهداف به تلاش و اقدام براي رسيدن و پيمودن اين مسير نيز علاقه داشته باشيد.

 

نتيجه

 

هنگامي كه تمركز حواس خود را روي هدف مي گذاريد،انگيزه اي به شما مي دهد كه با هيچ چيز ديگري نمي توانيد اين انگيزه را به دست بياوريد.اين انگيزه كمك مي كند تا با ايده هاي خلاقانه حتي كسب و كار بهتر و ثروت بيشتري به دست آوريد.

۱۰ توصيه اي كه باعث افزايش تمركز روي هدف مي شود عبارت است از:

۱-انعطاف پذيري-۲-تمركز،همت و پشتكار-۳-دوري ازترس-۴-يادداشت برداري-۵-داشتن اهداف بزرگ-۶-درميان گذاشتن اهداف فقط با افرادي كه ما را تشويق مي كنند-۷-شاد،پرانرژي و مثبت بودن-۸-تشويق خودمان-۹-مطالعه ي زندگي افراد موفق-۱۰-استفاده از عبارات تاكيدي

درضمن در راه رسيدن به اهداف بايد ازموانع دروني و بيروني بازدارنده دوري كرد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ مرداد ۱۳۹۶ساعت: ۰۳:۲۲:۰۲ توسط:صابر خليلي موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :