آموزش فن بيان و سخنوري آموزش فن بيان و سخنوري .

آموزش فن بيان و سخنوري

گام هاي اساسي براي برندسازي

 

برند كلمه اي است كه حتما بارها آن را شنيده ايد و بارها آن را در جملاتتان به كار برده ايد اما شايد ندانيد كه معني و مفهوم برند چيست در اين مقاله ما مفهوم برند را براي شما توضيح مي دهيم تا به راحتي متوجه شويد برند چيست اگر از افراد اين سوال را بپرسيد كه برند چيست ؟ به احتمال زياد تعريف ساده و معمولي را به شما ميگويند كه برند به معني نام تجاري كالا يا خدمات براي معرفي خود است. اما آيا ميدانيد در برندسازي  و انتخاب نام يك برند چه رازهايي نهفته است؟ آيا ميدانيد يك برند موفق ميتواند درآمد شما را در سازمانتان چندين برابر كند؟

برند چيست ؟

 

انجمن بازاريابي آمريكا برند را اينگونه تعريف كرده اند:

برند يعني نام،نشانه،علامت،عبارت و يا تركيبي از اين ها كه با هدف متمايز كردن كالا و خدمات خود با كالا و خدمات ديگر رقبا به كار گرفته ميشود. ميدانيم كه اين تعريف خيلي ساده تر از نگاه امروزي به برند است. بسياري از كتاب ها تعريف هاي متعددي در مورد برند كرده اند. شما نيز ميتوانيد به صورت جداگانه  نسبت به نياز و دغدغه هاي خود در سازمانتان براي برند تعريفي ارائه دهيد.

برندسازي

 

برند واژه اي است كه در رونق و گسترش تجارت و كسب و كار شما بسيار بسيار مهم است پس نام و نشانه برند شما به هيچ عنوان و تحت هيچ شرايطي نبايد دچار تغيير يا تضعيف شود. شما با استفاده از يك ايده و يك جمله برند خود را ايجاد ميكنيد. و تبليغات و عوامل ديگر بايد باعث بهبود اين برند شوند . ميتوانيم بگوييم كه برند مهمترين قسمت سازمان است كه بايد روي آن تمركز كرد و تمام اجزا حول محور آن بچرخند. انتخاب نام برند يكي از مهمترين و اساسي ترين قسمت برندسازي است به طوري كه بايد روي چگونگي طراحي لوگو كه شامل رنگ و شكل مي باشد خيلي تمركز كرد. پيشنهاد ميكنم براي درك بيشتر اين موضوع مقاله طراحي لوگو و برندهاي معروف دنيا موفق را مطالعه كنيد.

تقسيم بندي برندها

 

۱ – برند انفرادي

 

برخي از شركتها از روي سياست احتمال دارد كه براي هر يك از محصولاتشان به صورت جداگانه برند انتخاب كنند.اگر هر شركتي براي هر يك از محصولاتش برندي را در نظر بگيرد دو حالت مي تواند داشته باشد يا ميتوانند هر كدام از آن برندها به تنهايي موفق و براي آن شركت سود بسيار زيادي داشته باشند و يا اينكه هيچ يك موفق نخواهند بود و با وجود هزينه هاي بسيار براي معرفي كردن آن ها با شكست مواجه خواهد شد.

۲ – برند فاميلي

 

اين نوع برند به يك سري از محصولات خاص اختصاص داده ميشود.به طور مثال براي محصولاتي كه بسيار منحصر به فرد هستند و براي تبليغات و زمان گذاشتن روي آنها خود به تنهايي داراي محبوبيت و جذابيت براي مخاطب است.

۳ – برند شركتي

 

ممكن است ما براي محصولات اسم شركت يا توليد كننده را بگذاريم. وقتي يك شركت محصولات متعددي داشته باشد از اين برند استفاده ميشود و با شناسايي مناسب ذائقه مشتريان بازار خود را گسترش ميدهند و محصولات متنوع خودشان را هر چه بهتر و بيشر براي مشتريان جذاب خواهند كرد.

۴ – تركيبي از همه

 

محصولات نام خودشان را دارند و برند شركت مشخص ميكند كه كدام شركت محصول را توليد ميكند و كدام شركت براي آنها سود بيشتري را دارد و با تحقيقات و شناختن بازار مناسب هر كدام از آن محصولات مي توانند مناسب ترين و سودآورترين آن ها را انتخاب كنند.

خصوصيات يك برند خوب

 

 

برند بايد چيزي از هدف توليد محصول، كيفيت، منافع  پيشنهاد كند. برند بايد ساده،كوتاه و داراي تلفظ ساده بوده و به خاطر سپردن آن آسان باشد. براي مثال: نايك، بيك و …

برند بايد به راحتي تبليغ شود

برند بايد  دائمي باشد

بايد قابل ثبت و حمايت حقوقي باشد

بايد مشخص و دقيق باشد

بايد داراي صداي لذت بخش در هنگامي كه آن را مي شنويد باشد

بايد اقتصادي بوده و قابل توليد مجدد و تكثير باشد

بايد اصل باشد (تقليدي نباشد)

بايد تصوير خوبي ايجاد كند

نبايد به چندين گونه تلفظ شود

نبايد تهاجمي (به كسي يا چيزي) و يا اهانت آميز باشد

نبايد قديمي و كهنه باشد

برندسازي چيست؟

 

برند سازي يا برندينگ را مي توان نوعي دانش دانست. دانشي كه تلاش مي كند به يك نام تجاري برتري بدهد و باعث افزايش اعتبار و ارزش ان شود. در واقع به وسيله برندسازي يك نام تجاري به شهرتي در بازار ميرسد كه در نهايت اين شهرت ميتواند باعث افزايش فروش و سوداوري بيشتر براي آن نام تجاري شود. برندسازي را ميتوان روشي براي افزايش توليد ثروت دانست. برند سازي يك هنر است و در واقع بيش از يك نانم يا لوگوي خاص و زيبا براي يك محصول مي باشد. برندسازي يكي از عوامل مهم و حياتي براي موفقيت در يك كسب و كار است.

روش هاي مختلف برندسازي

 

 برندسازي با استفاده از ايجاد تمايز

 

بعد از اينكه شما برند خود را معرفي كرديد يه يك نقطه مهم و حساس رسيده ايد. در اين نقطه شما بايد با استفاده از علم برندسازي خود را از ديگران متمايز كنيد. شما بايد به دنبال افزايش كيفيت محصول و خدمات خود باشيد و سعي كنيد تمايزاتي را در برند خود ايجاد كنيد كه شما را از رقبايتان متمايز مي كند. مردم تمايز ها را دوست دارند و وجود تمايزات مثبت در مقايسه با رقبايتان باعث ميشود كسب و كار جديد شما شانس بيشتري براي موفقيت پيدا كند.

 برندسازي با استفاده از فرصت دادن به مشتريان

 

برندهاي موفق و ماندگار برندهاي هستند كه در راستاي خواسته هاي مشتريان خود حركت و تلاش مي كنند. اگر شما با استفاده از علم برندينگ در اين مسير حركت كنيد، مطمعن باشيد كه محبوبيتي واقعي در بين مشتريان خود پيدا ميكنيد. در برخي از اوقات شما بايد تمركز خود را تنها بر روي خواسته هاي مشتريان خود بگذاريد. شما بايد به مشتريان فرصت دهيد كه در برخي از موارد مسير برندينگ شما را مشخص كنند. ماندگاري و موفقيت بالايي در انتظار شما خواهد بود اگر محبوبيت خود را به دليل تامين نيازهاي مشتريان به دست بياوريد.

برندسازي با استفاده از نوآوري

 

يكي از روش هاي برندسازي به وسيله نوآوري برند سازي در اينستاگرام و تلگرام است. در اين روش نيازي نيست كه شما كه دنبال ارائه كارهايي بدون اشكال و عيب باشيد. شما در اين روش برند خود را تبديل به برندي پويا مي كنيد كه ممكن است اشتباه كند اما در واقع زنده است. فراموش نكنيد برند ها قادر هتسند كه نقص ها را تحمل كنند. ميتوان فعاليت هاي نواورنه در برندي انجام داد و سپس با استفاده از آزمون و خطا نواقص ان را اصلاح كرد. نواوري تنها با وجود خلاقيت امكان پذير است. با استفاده از اين روش برند شما تبديل به برندي جذاب و پرطرفدار مي شود. اين روش برندسازي مي تواند ارزش زيادي به برند شما در مقابل رقايتان بدهد چرا كه مردم به طور كلي به سوي نوآوري جذب مي شوند.

توجه به ديگر برند ها

 

اين نكته را فراموش نكنيد كه اگر تمامي توجه خود را تنها به برند خود معطوف كنيد در واقع شما دچار اشتباه شده ايد. براي برندسازي موفق به استراتژي هاي موفق مديران شركت هاي رقيبتان نيز توجه كنيد. ببينيد انها چه استراتژي هايي را در مقابل رفتار مشتريانشان و نحوه فروش كالا داشته اند. حتي ميتوانيد از اشتباهات شركت هاي رقيب خود در بخش مديريت برند نيز استفاده كنيد. براي مثال شركت هاي زيادي هستند كه مدعي گوش دادن به صداي مشتريان و دادن فرصت به آنها هستند اما در واقع اين مهم به هيچ وجه جايي در تصميم گيري هاي انها ندارد. شما مي توانيد از چنين اشتباهاتي درس بگيريد.

نتبجه گيري

 

به طور كلي برندينگ تعريف خيلي وسيعي دارد و هر شخص نسبت به نياز خود از آن ميتواند براي خود تعريفي داشته باشد. برندينگ چيزي فراتر از لوگو و نام تجاري است.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ مرداد ۱۳۹۶ساعت: ۱۰:۱۴:۰۲ توسط:صابر خليلي موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :