آموزش فن بيان و سخنوري آموزش فن بيان و سخنوري .

آموزش فن بيان و سخنوري

بهترين تكنيكهاي افزايش تمركز

 تمركز

 
پاسخ به اين سوال كه تمركز چيست بسيار اهميت دارد چرا كه اگر در ابتدا ندانيم تمركز چيست به هيچ وجه نمي توانيم آن را تقويت كنيم؛ به علاوه موفقيت هر انساني به ميزان قابل توجهي وابسته به تمركز حواس او است. مطمئنا در صورت نبود اين فرايند به سختي مي توان كارها را با موفقيت انجام داد.

پاسخ به اين سوال كه تمركز چيست ؟

 

تمركز چيست؟

 

وقتي تمام افكار ما روي موضوع خاصي باشد مطمئنا با درصد بالاتري از موفقيت روبرو مي شويم. مانند غذا خوردن كه اگر تمركز ذهن شما به موضوع ديگري غير از غذا خوردن باشد پس از اتمام غذا اصلا از آن لذت نمي بريد. بنابراين اگر روي هر كاري كه در حال انجام آن  هستيد تمركز داشته باشيد آن كار راحت تر و بهتر انجام مي شود.

از جمله فعاليت هايي كه احتياج به تمركز دارد و بدون تمركز حتي يك قدم به جلو نخواهيد رفت، مطالعه مي باشد.ما به طور خصوصي در اين مقاله به جهت اهميت بحث تمركز به اين موضوع مي پردازيم كه تمركز چيست و تعريف مناسبي از آن ارائه مي دهيم.

تعريف تمركز 

 تمركز چيست

 

به فرآيند حفظ و نگهداري توجه روي يك موضوع تمركز گفته مي شود.

به عبارت ديگر تمركز، داشتن ذهني آرام و آسوده است. اگر ذهن شما آرام نباشد و پيوسته در نگراني و تلاطم باشيد باعث اندوه شما در زندگي مي شود و شما نمي توانيد بسياري از توانمندي هاي خود را در زندگي به نحو احسن به كار ببريد. ذهن آشفته مي تواند بر تندرستي شما هم تاثير بگذارد و حتي ممكن است در خانواده مشكل پيدا كنيد و يا در برقراري ارتباط موثر با ديگران دچار ضعف شديد شويد. ممكن است در محيط كار عملكرد مناسب و شايسته اي نداشته باشيد. پس هدف اصلي از تمركز دستيابي به ذهني آرام است تا بتوان امور زندگي را بصورت منظم و منضبط تحت اختيار خود در آورد و هر چه بيشتر در مسير موفقيت گام برداشت. تمركز يك وسيله و يك روش براي رسيدن به اهداف در زندگي مي باشد.

از نظر علمي ثابت شده كه حداكثر زماني كه فردي مي تواند روي موضوع خاصي تمركز داشته باشد تنها ۵ ثانيه است؛ بعد از اين زمان به طور ناخود آگاه ذهن به سمت موضوع ديگري تمركز خواهد كرد كه با تمرين مي توان مدت داشتن تمركز را افزايش داد. تمرين يعني تكرار يك عمل بارها و بارها. براي افزايش تمركز بايد بر روي ذهن خود تمريناتي انجام داد.

بعضي از افراد تصور مي كنند كه تمركز يعني دست كشيدن از تفكر،  اين برداشت كاملا اشتباه است. تمركز به معناي توقف انديشيدن نيست بلكه به معناي اين است كه افكار نامربوط و غير ضروري را متوقف كنيم مثل افكاري كه حواس ما را پرت مي كنند (مثلا امشب شام چه بخورم؟) و همچنين افكار منفي و آزاردهنده (مثلا من آدم لايقي نيستم) حال كه متوجه شديد تمركز چيست بايد در جهت افزايش آن اقدام  كنيد.

شرايط لازم براي ايجاد تمركز:

 

تمركز چيست

بدون شك براي ايجاد تمركز  شرايط خاصي نياز است و براي بالا بردن قدرت تمركز بايد وقت بگذاريد.

  • سعي كنيد محيطي كه مي خواهيد در آن تمرين تمركز انجام دهيد مرتب و تميز باشد. محيط مرتب در ايجاد ذهن منظم تاثير مثبت دارد و بالعكس اگر محيط اطراف شما بهم ريخته باشد تاثير منفي روي ذهن شما خواهد داشت.
  • سكوت و آرامش محيط بويژه براي كساني كه تازه شروع به تمرين تمركز كرده اند بسيار موثر است. در تمرين تمركز هدف اين است كه آرامش را از درون خود ايجاد كنيد.
  • انتخاب زمان مناسب براي تمرين تمركز كه تشخيص اين زمان به خود شما بستگي دارد برخي از افراد صبح زود و بعضي اواخر شب مي توانند تمركز بيشتري داشته باشند.
  • گاهي اوقات براي افزايش تمركز لازم است از تكنولوژي فاصله بگيريد. زندگي ماشيني امروزه نقش بسزايي در كاهش تمركز و بهم ريختگي ذهن و اعصاب افراد دارد پس وقتي به تمركز نياز داريد تلفن همراهتان را خاموش كنيد، از كامپيوتر فاصله بگيريد، تلويزيون را خاموش كنيد و… 

تغذيه سالم، خواب كافي، انجام تمرينات مربوط به تنفس و تمرينات مديتيشن، بازي هاي فكري در قالب پازل ، حل جدول، معماهاي فكري و سودوكو نيز مي توانند باعث افزايش تمركز شما شوند.

دو عامل موثر در ايجاد حواس پرتي:

 

تمركز چيست

عوامل دروني:

عواملي مانند يادآوري خاطرات و تجزيه و تحليل مسائل زندگي عوامل دروني حواس پرتي محسوب مي شود.

 

عوامل بيروني:

عواملي مانند سرو صدا و عوامل محيطي از اين دسته محسوب مي شود.

  • اگر شما نتوانيد توجه خود را روي مطلبي كه مي خوانيد بگذاريد دچار عدم تمركز مي شويد.

از بهترين راه هاي افزايش تمركز اين است كه سوال طرح كنيد و سوالات را جزئي تر بنويسيد طوري كه ذهنتان درگير و متوجه موضوع شود و به علت ناتواني به حذف عوامل خارجي دچار حواس پرتي با عوامل دروني كه ناشي از عصبانيت شما است مي شويد و ذهنتان متوجه موضوع  ديگر مي شود.

در اين مواقع مطالعه را رها كنيد و يك ليوان آب بنوشيد تا ذهنتان آرام شود و سپس در زماني ديگر از هر چه خوانديد و نخوانديد در ذهنتان سوال طرح كنيد كه فلان  نكته چه بود يا فلان موضوع چه مي گفت و تيتر ها را مطالعه كنيد و سوالاتي از جنس چيست، چرا، چگونه، به چه علت و….مطرح كنيد تا ذهنتان متوجه موضوع شود و بدون خواندن كتاب سعي كنيد جواب سوال ها را با اطلاعات خودتان، هر چند اشتباه بدهيد.

در اين صورت نسبت به مطلب كنجكاو خواهيد شد تا جواب صحيح آن را بدانيد و سپس از روي كتاب به جواب سوال هايتان پاسخ دهيد.و مواردي كه جديد است و جزء سوال هايتان نبوده را به اطلاعات قبليتان اضافه كنيد.

 تمركز يعني عوامل حواس پرتي را به حداقل رساندن 

تمركز چيست

  •  تمر كز يك امر نسبي مي باشد و بنابر ميزان كاهش و افزايش توجه هر كسي به عوامل حواس پرتي، تمركز كاهش يا افزايش پيدا مي كند و هيچ گاه شما يك ميزان ثابت براي تمركز نداريد. به محض اينكه محيط و شرايط ذهني شما تغيير كند ميزان تمركز تغيير خواهد كرد. 
  • تمركز يك امر اكتسابي مي باشد و به هيچ وجه ذاتي نيست. در واقع استعداد بالقوه تمركز در همه افراد وجود دارد تنها چيزي كه از اهميت برخوردار است اين است كه بايد آن استعداد را پرورش داد تا به سرانجام رسيد . با گذشت زمان و انجام تمرينات مربوط به تمركز  اين مهارت را بدست مي آوريد كه تمام فعاليت ها  از جمله مطالعه را با تمركز بيشتري انجام دهيد.

به دليل اهميت بالاي تمركز در پيشبرد اهداف، گروه آموزشي ماهان تيموري در مقاله هاي بعدي تكنيك هاي مورد نياز براي افزايش تمركز را به طور كامل بيان خواهد كرد.

براي افزايش تمركز چه كارهايي را بهتر است انجام دهيم

گفتن جملات مثبت

جملات مثبت

مدام جملات مثبت را براي تمركز كردن با خود تكرار كنيد و بگوييد كه من ميتوانم روي اين موضوع تمركز كنم. هيچگاه در اين زمينه منفي بافي نكنيد، زيرا منفي بافي در شما باور منفي ايجاد خواهد كرد و شما هيچگاه نميتونيد تمركز كنيد.

انتخاب مكان مناسب

مكان مناسب

محيطي كه در آن كار ميكنيد بايد كاملا آرام و دلنشين باشد و شما با كار كردن در آن محيط احساس خوبي داشته باشيد. هرگاه خواستيد كار خاصي را انجام دهيد كه نياز به تمركز داشته باشد، حتما جاي خاصي را به آن اختصاص دهيد كه شما در آن محيط بيشتر احساس راحتي ميكنيد. بنده خودم گوشه اي از اتاق خودم رو به عنوان اتاقك مطالعه در نظر گرفتم و در آنجا از تمامي چيزهايي كه به من آرامش ميدهد استفاده كردم. از جمله رنگ اونجا، شكل پرده ها و وسايلي كه روي ميزم قرار دادم

تمرين تمركز

تمركز

وقتي ميخواين روي موضوعي تمركز كنيد به اين شكل نيست كه شما نيت كنيد و بعدش همه چي خودش درست بشه . شما بايد براي اينكار خودتون نيز اقداماتي رو انجام بديد. براي اينكار افكار حاشيه اي رو از خود دور كنيد و اجازه نديد وارد ذهنتون بشن. سعي كنيد كه به هرچيزي كه ميخواين فكر كنيد پيرامون همين موضوع مورد بحث باشه و ذهن خودتون رو منحرف نكنيد.

برنامه ريزي و مديريت زمان

برنامه ريزي

برنامه ريزي علاوه بر اينكه باعث ميشه همه چي روي نظم خاصي انجام بشه ، از طرفي موجب ميشه استرس شما كمتر شده و راحتتر بتونيد تمركز كنيد. مديريت زمان كارها در كنار برنامه ريزي رشد چشمگيري در افزايش تمركز شما خواهد داشت.

شناخت پيك كاري

پيك كاري

هر فردي پيك كاري منحصر به فرد خود را دارد. پيك كاري چيست؟؟ پيك كاري در واقع همان ساعاتي است كه شما بيشترين انرژي را داريد و در نتيجه ميتونيد بيشترين بازدهي رو از خود خلق كنيد، يكسري عصرها ، يكسري اول صبح و يكسري ها آخر شب بيشترين بيشترين انرژي رو دارن. سعي كنيد كارهاي مهمي كه نياز به تمركز بالايي دارند رو در اين ساعات انجام دهيد.

تمرينات بدني

ورزش كردن

با انجام ورزش هاي مناسب و همچنين غذاي مناسب جسم و ذهن خود را با هم هماهنگ كنيد. با انجام تمرينات مناسب و همچنين تغذيه مناسب وجود خود را در بهترين وضعيت ممكن قرار دهيد. در اينجا خواب مناسب نيز بايد رعايت شود. بايد به ميزاني كه بدن شما به خواب نياز دارد اينكار را انجام دهيد. زيرا كم خوابي خودش عاملي است كه تمركز شما را به ميزان بسيار زيادي از بين ميبرد.

حال هنوز با خود ميپرسيد تمركز چيست ؟؟ تمركز همين انجام اصول بالاست تا بتوانيد خود را در بالاترين سطح ممكن قرار دهيد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱ مرداد ۱۳۹۶ساعت: ۱۰:۴۷:۳۴ توسط:صابر خليلي موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :