آموزش فن بيان و سخنوري آموزش فن بيان و سخنوري .

آموزش فن بيان و سخنوري

چگونه در زندگي هدف گذاري كنيم

 

در اين مقاله قصد داريم شما را با انواع هدف آشنا كنيم. اگر به دنبال علاقه و موضوعي مي گرديد ليست انواع هدف به شما كمك مي كند هدف در زندگي خود را تعيين كنيد. اگر ندانيد علاقه ي شما چيست و به كاري مشغول شويد كه انگيزه اي براي انجام آن نداريد بزودي دلزده مي شويد.تعيين هدف در زندگي بسيار مهم است و بدون اين مهم شما شانس كمي براي رسيدن به موفقيت داريد. كارهايي كه شما به صورت روزانه انجام ميدهيد برخواسته از اهداف شما در زندگي است. در واقع قسمت قابل توجهي از كار هايي كه شما در طول روز انجام ميدهيد همان ادامه مسيري است كه از قبل تعيين كرده ايد. براي آنكه اهداف مناسب براي موفقيت در زندگي خود را انتخاب كنيد در گام اول بايد انواع اهداف را بشناسيد.

 

آشنايي با انواع هدف

 

انواع هدف

اولين مرحله در برنامه ريزي براي زندگي و تعيين هدف در زندگي، بررسي چيزهايي است كه مي‌خواهيد در طول زندگي به آن‌ها دست يابيد، با اين كار ديدي كلي از تمام جنبه‌هاي زندگي‌ خود پيدا مي‌كنيد.

 

انواع هدف

 

 

اهداف در يكي از ۶ دسته ي اصلي زير قرار مي گيرند:

۱-اهداف رشد و بهبود فردي

۲-اهداف معنوي و اخلاقي

۳-اهداف جسمي و سلامتي

۴-اهداف خانوادگي

۵-اهداف مالي و اقتصادي

۶-اهداف شادي و لذت

براي حفظ تعادل در تمام بخش‌هاي زندگي، با توجه به فهرست آشنايي با انواع هدف به جنبه‌هاي زير در تعيين اهداف توجه كنيد:

 

شغل :

 

 

در شغل خود به چه جايگاهي مي‌خواهيد برسيد؟ كمتر كسي است كه به اين هدف فكر نكند. وضعيت شما در شغلتان ميتواند بر بسياري از جوانب زندگيتان اثر بگذارد. آيا به فكر پيشرفت در جايگاه شغلي خود هستيد؟ به احتمال زياد رسيدن به اهدافتان در زمينه شغلي بسيار مهم خواهد بود پس بهتر است اهداف مناسبي را در اين زمينه براي خود انتخاب كنيد.

مسائل مالي :

 

چقدر درآمد مي‌خواهيد داشته باشيد؟ آيا براي پولدار شدن برنامه اي داريد؟ آيا مي خواهيد كسب و كار راه اندازي كنيد؟ تا زماني كه اهداف مالي خود را تعيين و انتخاب نكنيد نميتوانيد اقدامات لازم را در اين زمينه انجام دهيد. پولدار شدن و درآمد بيشتر هدف بسياري از انسان ها در زندگي است. مسائل مالي ميتواند بساري از مسائل ديگر در زندگي شما  را تحت تاثير قرار دهد و يكي از فاكتورهاي موفقيت در زندگي رسيدن به اهداف مالي است.

 

تحصيلات :

 

مدرك تحصيلي خاصي وجود دارد كه بخواهيد كسب كنيد؟ به چه اطلاعات و مهارت‌هايي براي دستيابي به اهدافتان نياز داريد؟ آيا رشته مورد علاقه خود را شناخته ايد؟ به نظرتان با رسيدن به اهداف تحصيلي احساس خوشبختي ميكنيد؟ با تعيين اهداف تحصيلي شما خواهيد فهميد كه چه مراحلي را بايد در اين زمينه طي كنيد تا به مدرك دلخواه خود  و يا جايگاه علمي كه دوست داريد برسيد.

 

خانواده :

مي‌خواهيد فرزند داشته باشيد؟ اگر جواب مثبت است، چطور مي‌توانيد والدين خوبي باشيد؟ روابط شما با اعضاي خانواده چطور است؟ در مورد زندگي خانوادگي خود چه اهدافي داريد؟ آيا به اين موضوع فكر كرده ايد كه دوست داريد در آينده وضعيت خانوادگي شما به چه صورتي باشد؟ رسيدن به اهدافي كه براي خانواده خود در نظرگرفته ايد ميتواند تا حد زيادي در احساس خوشبختي و موفقيت شما نقش داشته باشد.

 

هنر:

 

آيا هدف هنري داريد؟ آيا به اين موضوع فكر كرده ايد كه نقاشي كردن يا نواختن يك ساز را ياد بگيريد؟ اهداف هنري به نظر شما در حدي مهم هستند كه براي انها وقت، انرژي و هزينه كنيد؟ اگر به اهداف هنري فكر ميكنيد به نظرتان چه زماني وقت آن رسيده كه شروع به فعاليت در اين مينه كنيد؟

 

نگرش :

 

آيا نگرش خاصي داريد كه مانع پيشرفت شما است؟ آيا رفتار آزاردهنده‌اي داريد؟ ( اگر چنين است براي تغيير آن هدف تعيين كنيد.). اگر چنين نگرشهايي در شما وجود دارد چه برنامه اي براي از بين ردن آنها داريد؟ احساس ترس از شكست در شما به اندازه اي است كه مانع تلاش براي رسيدن به اهدافتان ميشود؟ در اين صورت از بين بردن چنين نگرشي ميتواند يك هدف مهم براي شما باشد كه زمينه ساز رسيدن شما به ساير اهدافتان ميشود.

 

معنويت :

 

براي نزديك شدن به هدف نهايي آفرينش چه برنامه اي داريد؟ آيا به اين موضوع فكر كرده ايد كه اهداف معنوي چه نقشي در زندگي شما دارند؟ اهدافي كه مستقيماً بر روي آرامش روحي شما تاثير ميگذراند؟ اهداف معنوي شما به چه صورتي است؟ اهدافي از اين جنس چه اولويتي در بين اهداف شما دارند؟

 

بدن :

 

آيا براي ورزش كردن يا داشتن سلامتي در پيري، برنامه‌اي داريد؟ چطور مي‌خواهيد به اين هدف برسيد؟ سلامت جسمي و شادابي بدنتان چقدر براي شما اهميت داريد؟ اهداف ورزشي شما به چه صورتي است؟ آيا به ورزش تنها به عنوان عاملي براي سلامتي نگاه ميكنيد و يا اهداف بزرگتري در اين زمينه در ذهن خود داريد؟

 

لذت :

 

آيا مي‌خواهيد در زندگي لذت ببريد؟ (بايد در زندگي زماني را به خود و لذت بردن اختصاص دهيد.) تعريف شما از لذت بردن از زندگي چيست و اهداف شما در اين زمينه به شكلي است؟ آيا برنامه اي براي رسيدن با اين هدف داريد؟ اين هدف در مقايسه با اهداف ديگرتان چقدر اهميت دارد.

 

خدمات عمومي :

 

 

مي‌خواهيد دنيا را به جاي بهتري تبديل كنيد؟ چطور؟

نيم ساعت وقت بگذاريد، به اين مسائل فكر كنيد و از هر گروه از انواع هدف يك يا چند هدف و آشنايي با راه هاي رسيدن به هدف تعيين كنيد. بايد مطمئن شويد اين اهداف، همان چيزي هستند كه خودتان واقعاً مي‌خواهيد نه آن چيزي كه همسر، خانواده يا رئيستان مي‌خواهد. سپس اين اهداف را به اهداف كوتاه‌مدت يك ساله، شش ماهه و روزانه تقسيم كنيد.در برنامه‌ي روزانه، كارهايي را قرار دهيد كه به شما در رسيدن به اهداف بلندمدت كمك كنند. علاوه بر به‌روز كردن برنامه‌ي روزانه، دائماً برنامه‌ي بلندمدت خود را نيز بررسي كرده و با توجه به تغيير اولويت‌ها در زندگي‌تان در صورت نياز آن را اصلاح كنيد. تعيين اهداف كوتاه مدت به صورت روزانه كه در نهايت شما را به اهداف بلند مدتتان ميرساند علاوه بر اينكه گام هايي به سوي اهداف بلند مدت تلقي ميشود باعث افزايش اعتماد به نفس در شما نيز ميشود.

دسته بندي انواع اهداف بر حسب زمان

 

 

زمان و دوره دستيابي شما به هدف در زندگي خود به نوع هدفي دارد كه انتخاب كرده ايد، به عنوان مثال نهال گردو براي به ثمر رسيدن نياز به هفت سال مراقبت دارد حال آن كه نهال كدو پس از چند هفته به بار خواهد نشست. بعضي از اهداف به زودي قابل دستيابي مي باشند و بعضي ديگر نياز به زمان بيشتري دارند.

براي انجام اين كار مي توانيد اهداف خود را پس از تعيين از ليست انواع هدف ، قيمت گذاري كنيد و آنها را از كوچك (كم قيمت ترين)به بزرگ(پر قيمت ترين)رديف و اولويت بندي كنيد و با كنترل و مديريت زمان به آنها برسيد. مراقب اين نكته باشيد كه بايد زمان لازمبراي رسيدن به اهداف به صورت منطقي تخمين زده شود. مطمعنا بسياري از اهداف با ارزش در زندگي نيازمند زمان زيادي هستند و اگر شما زماني كمتر از ميزاني كه لازم است را براي آنها در نظر بگيريد در صورت نرسيدن به اين اهداف در زماني كه تعيين كرده ايد ممكن است دچار ياس و نا اميدي شويد.

 

به دو صورت مي‌توانيد اهداف خود را دسته بندي كنيد

 

 

يكي بر حسب اينكه چه مدت طول خواهد كشيد تا شما به اهداف خود برسيد، كه بر اين اساس اهداف شما به سه دسته تقسيم مي‌شوند:

اهداف بلند مدت بين ۲ تا ۱۰ سال

اهداف كوتاه مدت بين ۲ ماه تا ۲ سال

اهداف روزمره

اهداف بلند مدت كه مدت زمان زيادي طول خواهد كشد تا شما به اهداف خود برسيد، مثل رسيدن به شغل دلخواه براي يك نوجوان دبيرستاني كه مي‌خواهد استاد دانشگاه شود. اهداف كوتاه مدت كه مدت زماني كه نياز هست تا شما به اهداف خود برسيد كمتر است، مثل هدف قبولي در كنكور امسال. دسته سوم اهداف روزمره هستند كه معمولا مدت زمان كمتري طي مي‌شود تا آنها برآورده شوند، مثل مطالعه كتاب رياضي بخش اول همين امروز.
در مرحله اول انواع هدف خود را با اين دسته بندي ، طبقه بندي كنيد و اهداف بلند مدت ، كوتاه مدت و روزمره خود را مشخص كنيد و طول زماني هر يك را نيز يادداشت كنيد. يعني چقدر طول خواهد كشيد تا شما به آن هدف برسيد، يك روز ، يك سال يا ده سال.

دوم براساس مدت زماني كه براي انجام اهداف لازم است

 

برخي از اهداف نيازمند صرف وقت بيشتري هستند، مثلا شما براي مطالعه كتاب زيست شناسي سال سوم خود به مدت بيشتري نياز داريد تا مطالعه يك فصل آن. براي هر روز خود ، هر هفته خود ، هر ماه خود و هر سال خود برنامه ريزي كنيد. اهداف بلند مدت خود را در نظر بگيريد، براي رسيدن به آنها چه كارهايي را بايد انجام دهيد.در انجام اين كارها هر سال چقدر بايد پيشرفت داشته باشيد، هر ماه چقدر ، هر هفته و هر روز چقدر؟ نتيجه را در برنامه روزانه ، ماهانه و سالانه خود يادداشت كنيد. به اين ترتيب مشاهده مي‌كنيد كه حتي براي رسيدن به اهداف سالانه و بلند مدت خود نيز بايد برنامه ريزي روزانه داشته باشيد. اجزاء لازم براي رسيدن به اين اهداف را در برنامه روزانه خود قرار دهيد.

براي انواع هدف خود تاريخ مشخص كنيد.

تاريخ فرضي براي اهدافي كه دقيقاً نمي دانيد كي اتفاق مي افتد مثل پيدا كردن شغل.

تاريخ دقيق براي اهدافي كه زمان آن ها دقيقاً معلوم است مثل كنكور.

 

زمان اجراي هر فعاليت را به صورت مناسب انتخاب كنيد

 

 

برخي فعاليتها نياز به اوقات خاصي در شبانه روز دارند. يك مثال واضح از اين دسته از فعاليتها اين است كه شما نمي‌توانيد تمرين آواز يا موسيقي خود را براي ساعاتي از شب كه معمولا ساير افراد در حال استراحت هستند برنامه ريزي كنيد. در مورد ساير فعاليتها مسأله كلي حساستر و ظريفتر است. مثلا در مورد مطالعه ، تحقيقات نشان مي‌دهد كه ساعاتي از شبانه روز بهترين زمان براي مطالعه هستند، مثل ساعت حول و حوش ۱۰ صبح و ۲۲ نصف شب ، در اين دو ساعت منحني يادگيري بسيار بالاست. علاوه بر اين ساعت حول و حوش ۳ بعد از ظهر منحني يادگيري در پايين ترين نقطه خود قرار دارد، بنابراين زماني مناسب براي مطالعه و تمركز ذهن نيست.

بنابراين توجه به رعايت تناسب زماني بسيار مهم است. شما نمي‌توانيد كارهايي را كه نياز به تمركز حواس بيشتري دارند در زمان بيداري فرزندان خانواده كه در حال بازي و شلوغي هستند انجام دهيد، يا زمان استراحت خود را در زمان كار و فعاليت ديگران قرار دهيد.از اتلاف وقت جلوگيري كنيد. ما معمولاً اوقاتي را داريم كه ذره ذره هدر مي‌روند، بدون آن كه متوجه شويم. اين اوقات را شناسايي كنيد، علت آن را بدانيد و به رفع آنها اقدام كنيد، اين وقتها صرف استراحت شما نشده‌اند. چرا كه استراحت يك زمان ويژه را در برنامه ريزي زماني شما دارد. اتلاف وقت معمولا بخاطر تأخير، كندي عمل، بي حوصلگي و فراهم نبودن شرايط انجام فعاليت و … بوجود مي‌آيند.

 

برنامه خود را براحتي تغيير ندهيد

 

 

 

خيلي طبيعي است كه گاه مسائلي پيش مي‌آيد كه غير منتظره هستند و اغلب برنامه ما را بهم مي‌ريزند. در اين گونه مواقع كاملا هوشيار باشيد. آيا شما مي‌توانيد جلوي اين عامل مزاحم و مختل كننده برنامه خود را بگيريد؟ آيا ارزش آن بيش از ساير فعاليتهاي شماست؟ آيا شما مجبور به قبول فعاليت ناخوانده هستيد؟در صورتي كه اجباري در كار نباشد و يا ارزش فعاليت جديد چندان زياد نباشد مقاومت كنيد، مثل دعوت يك دوست براي صرف شام كه مي‌توانيد آنرا به روز ديگري موكول كنيد. در غير اين صورت مي‌توانيد يك برنامه جبراني براي خود رديف كنيد و در اولين فرصت مشكل را جبران كنيد. مثلا مي‌توانيد در برنامه‌هاي روزهاي بعد كمي از اوقات تفريح خود را حذف كنيد و صرف فعاليتي كنيد كه مجبور رها كردن آن شده‌ايد.

 

منطقي باشيد

 

 

بلند پروازي در زمينه انتخاب اهداف خيلي خوب است و اكثر افراد موفق اين جسارت و بلند پروازي را دارند اما فراموش نكنيد كه اهداف انتخابي شما بايد دستيافتني باشند. آيا به نظر شما در عرض يك هفته ميشود به يك ورزشكار حرفه اي با ظاهري قابل تحسين تبديل شد؟واقعيت اين است كه شما تواناي هاي مخصوص به خود را داريد و نميتوانيد در برخي از زمينه هاي خاص به اهداف بزرگ برسيد. پس بهتر است اهداف خود را با توجه به امكانات، توانايي ها و زماني ك هدر اختيار داريد تعيين كنيد. انتخاب اهداف خيلي بزرگ و دور از دسترس باعث ميشود بعد از مدتي شما از تلاش كردن خسته و دلسرد شويد.

 

نتيجه گيري

 

آشنايي با انواع هدف و كشف هدف زندگي باعث رشد مي شود. بنابراين همين امروز وقت بگذاريد و به تمام چيزهاي مورد علاقه ي خود فكر كنيد و اهداف خود را با تعيين زمان رسيدن به آنها مشخص كرده و برنامه ريزي نماييد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۷ مرداد ۱۳۹۶ساعت: ۰۲:۰۳:۱۲ توسط:صابر خليلي موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :