آموزش فن بيان و سخنوري آموزش فن بيان و سخنوري .

آموزش فن بيان و سخنوري

از تولد تا مرگ ابوالحسن بني صدر

درباره بني صدر 

 

زندگينامه بني صدر رييس جمهور ايراني ابوالحسن بني صدر متولد سال ۱۳۱۲ در روستاي باغچه ،از توابع همدان و فرزند ايت الله سيد نصرالله بني صدر نوه ي صدر العلماي همداني بود.او پس از اخذ مدرك ابتدايي و متوسط در سال ۱۳۳۴ وارد دانشگاه شد و چهار سال بعد در رشته اقتصاد فارغ التحصيل شد و در همان سال بود كه با ايت الله طالقاني و جلسات تفسير قران او در مسجد هدايت تهران اشنا شد.

بني صدر تا قبل از پيروزي انقلاب

 

بني صدر تا قبل از پيروزي انقلابۤ براي مردم كشور چهره اي نا شناخته بود،اما تلاش ها و فعاليت هايي كه به هنگام عضويت در جبهه ملي در اروپا از خود نشان مي داد (در طول سال ۵۷ و هجرت امام خميني از نجف به پاريس) نام او را بر سر زبانها انداخت و روز ورود امام خميني به كشور(۱۲ بهمن۵۷)يكي از افرادي بود كه همزمان با امام خميني به تهران امد.

بني صدر ونمايندگي مجلس خبرگان

 

بني صدر در مرداد سال ۵۸ به عنوان نماينده مردم تهران در مجلس خبرگان،عهده دار نقشي در تدوين قانون اساسي شد و هنگام تدوين اصل ۱۱۵ قانون اساسي (كه مي گفت رييس جمهور بايد از ميان رجال مذهبي و سياسي،ايراني الاصل و توابع ايران،مدير و مدبر،داراي حسن سايقه،امانت و تقوا،مومن و معتقد به جمهوري اسلامي و مذهب رسمي كشور باشد)به مخالفت صريح با اجزايي از اين اصل پرداخت و اعلام كرد كه براي رييس جمهور شدن تخصص و توان مديريتي كافي است و لازم نيست كه ان شخص دين باور و متقي باشد.

همين نقطه نظرات او رفته رفته،اختلاف و شكاف زيادي ميان او و ديگر رجال سياسي هم دوره او از جمله شهيد بهشتي ايجاد كرد.

بني صدر كه بود ؟

 

 

او فارغ التحصيل در رشته‌هاي اقتصاد وحقوق اسلامي از دانشگاه تهران  بود. چهار سال در مؤسسه مطالعات و تحقيقات اجتماعي مشغول به كار بود. وي در سال ۱۳۴۰ زندگيش را با عذرا حسيني آغاز كرد كه حاصل اين ازدواج يك پسر و دو دختر بود.

ابوالحسن بني صدر پس از گذراندن دوره تحصيلات خود  براي تكميل آن به اروپا سفر كرد. او  مدرك خود را در رشته علوم اقتصادي از دانشگاه پاريس گرفت.او در عين حال به تدريج روابط خود را با گروه هاي اسلام گرا نيز وسعت بخشيد بعنوان مثال  به تشكيلات دانشجويان مسلمان خارج از كشور ملحق شد. او همچنين كتابهاي زيادي نوشت و از جمله اين كتاب ها «اقتصاد توحيدي» بود.

فعاليت هاي  آغازين بني صدر

 

بني صدر در سال ۱۳۴۱نماينده دانشجويان دانشكده حقوق و مسوول سازمان دانشجويان در كنگره جبهه ملي ايران بود. او رهبري گروه كوچكي از دانشجويان مخالف شاه را بر عهده گرفت و دو بار به خاطر همين فعاليتهايش دستگير و راهي زندان شد.

بني صدر در قيامي ناموفق عليه حكومت در خرداد  ۱۳۴۲ مجروح گشت و همان موقع كشور را ترك گفت و عازم فرانسه شد. بني صدر در سال‌هاي پيش از پيروزي انقلاب، به عنوان اسلامگراي آتيشي و اقتصاد دان انقلابي با سخنراني هايش به مبارزه با حكومت شاه مي‌پرداخت. هاشمي رفسنجاني اعتقاد داشت، در طي اين سالها بني‌صدر خود را نظريه پرداز انقلاب مي‌دانست.

شروع پيروزي انقلاب

 

 

سخنراني هاي بني صدر سه بعد از ورودش به ايران در دانشگاه شريف آغاز شد. اين جلسات به مدت ده روز يعني درست تا پيروزي انقلاب به طول انجاميد. در  طي مدت كوتاهي او خود را به عنوان چهره اي اسلام گرا و در عين حال روشنفكر و انقلابي معرفي كرد. با موافقت روح‌الله خميني بني صدر عضو شوراي انقلاب شد اما حاضر نشد با دولت موقت همكاري كند. بعد از پيروزي انقلاب،  خميني بني صدر را ابتدا در تير ماه سال ۱۳۵۸ به سمت معاونت وزارت اقتصاد و دارايي و بعد از آن به سمت وزير آن گماشت. بني صدر همچنين از ابتداي بهار همان سال به عضويت شوراي انقلاب درآمد.

 

رئيس جمهوري بني صدر

 

بني صدر پس از انتخاب شدن به عنوان رييس جمهور نيز مسير اختلاف با ديگران را در پيش گرفت و تلاش داشت كه فقط مجري نقطه نظرات و ايده هاي خود باشد.

سرانجام بني صدر

 

سرانجام امام خميني در ۳۰ خرداد۱۳۶۰ وي را با فرماندهي نيروهاي مسلح بر كنار كرد و در ۳۱ خرداد طرح (عدم كفايترسياسي رئيس جمهور با ۱۷۷ راي ممتنع به تصويب رسيد و در نتيجه رياست جمهوري او پس از حدود يك سال و ۳ماه به پايان رسيد و او پس از مدتي كوتاه زندگي مخفيانه، به همراه مسعود رجوي رهبر سازمان مجاهدين (منافقين) به پاريس گريخت و پناهنده شد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳۱ تير ۱۳۹۶ساعت: ۰۲:۵۶:۰۲ توسط:صابر خليلي موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :